Podul de Fier din Lugoj, vechi de 120 ani, trebuie să devină monument istoric. Apelul făcut de un ONG

Podul de Fier din Lugoj, peste râul Timiș, trebuie clasat de urgență. Apelul este făcut de către Asociația Culturală Salvați Patrimoniul Timișoarei, care anunță că a făcut o solicitare în acest sens Direcției Județene pentru Cultură Timiș.

Deși podul a rezistat vremelnic la numeroase inundații, starea lui s-a înrăutățit în ultimul deceniu. De la ultima verificare temeinică a podului (singura!), efectuată în 1962, când au fost întărite și completate niturile existente, s-au mai executat periodic lucrări superficiale de mentenanță care au vizat însă suprastructura podului: sablarea și remedierea căii de rulare. În aceste condiții, raportându-ne la valoarea arhitecturală a obiectivului, considerăm necesară clasarea lui ca monument istoric, respectiv urgentarea procesului de consolidare (structură metalică, picior de beton și zidărie) și conservare a bătrânului pod de fier. Prin urmare, considerăm extrem de relevante atât vechimea podului, considerabilă, dar și celelalte criterii indicate în cadrul prevederii legale de clasare a Podului de Fier din Lugoj. Din punctul nostru de vedere, faptul că acest pod nu este deja monument istoric este o scăpare și o eroare pe care dorim, prin efortul nostru și bunăvoința Primăriei Municipiului Lugoj, a Direcției Județene pentru Cultură Timiș, să o reparăm“, a transmis Asociația Culturală Salvați Patrimoniul Timișoarei.

Potrivit reprezentanților ONG-ului timișorean, podul de fier peste râul Timiș reprezintă astăzi un reper arhitectural, atât pentru localnici, cât și pentru turiștii dornicii să se familiarizeze cu istoria fostei “capitalei culturale a românilor bănățeni” din perioada dualistă. La sfârșitul secolului al XIX-lea, pe fondul dezvoltării economice a Lugojului, respectiv creșterea traficului dintre cele două comunități despărțite de râul Timiș, română și germană, s-a simțit nevoia înlocuirea punții de lemn, veche de două secole.

Deși chestiunea unui pod nou a fost ridicată în 1887 în mandatul primarului Constantin Rădulescu, proiectul s-a materializat abia la începutul anilor 1900, grație unui împrumut de 320.000 de coroane, pe care primăria l-a făcut pentru ridicarea efectivă a podului. Licitația, la care s-au înregistrat 17 oferte, a fost câștigată de firma „Mandel (Julius), Hoffmann (Sándor) & Quittner (Vilmos)” din Budapesta (Nádor-u. 20), cu suma de 187.807 coroane, restul banilor (din cei 320.000) fiind utilizați pentru construirea celor patru căsuțe de vamă, montarea lămpilor electrice, asfaltarea trotuarelor etc. Lucrările au început în luna iulie 1901, circulația fiind deviată pe celălalt pod de lemn, numit al Economilor (unde se află podul de beton astăzi)“, au explicat reprezentanții Asociației Culturale Salvați Patrimoniul Timișoarei.

Podul de fier din Lugoj are două deschizături de 35 metri fiecare, susținute de un pilon central și cele două rambleuri. Are o structură din grinzi cu zăbrele, iar partea carosabilă, dublată de două trotuare, este aşezată pe legăturile ce unesc traversele (platelajul). Cantitatea de fier folosită la realizarea podului a fost de 185.554 tone.

Inaugurarea podului a avut loc în data de 31 august 1902. Noua construcție a devenit un simbol al orașului de pe râul Timiș.

Foto: turismtimis.ro

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *